När du köper en tjänst av ett företag gäller konsumenttjänstlagen, som skyddar dig vid arbete på lösa saker, förvaring och arbeten i hemmet. Om en tjänst inte utförts enligt överenskommelse kan du ha rätt att kräva korrigering, prisavdrag eller i vissa fall häva köpet, enligt Hanna Björkman.
Men det finns undantag. Flyttjänster omfattas inte direkt av konsumenttjänstlagen, men lagen kan användas som vägledning vid en tvist. Det innebär att en flyttfirma inte har exakt samma skyldigheter som en städfirma eller hantverkare, men att en konsument ändå kan få rätt om det finns tydliga brister i tjänsten.
Läs igenom avtalet – det kan rädda dig (och dina saker!)
Det kan kännas frestande att börja packa allt själv, att flytta är ju roligt och att bli exalterad över en flytt är inte så konstigt. Men innan du kastar dig över flyttkartonger och dina saker, kom ihåg att det är viktigt att läsa igenom avtalet noggrant. Många flyttfirmor friskriver sig från ansvar om du packar dina saker på egen hand. Om något går sönder då, ja, då är det inte flyttfirman som får ta smällen.
Så, innan du börjar packa och går in i "Tetris-mode" med dina saker, se till att du är medveten om, och förstår, vad som gäller. Ett tydligt och genomtänkt avtal kan spara både pengar och huvudvärk om något oväntat skulle hända.
Många konsumenter undrar om de kan kräva pengarna tillbaka om de anser att en tjänst är dåligt utförd. Här är svaret: det beror på situationen.
Korrigering, det som kallas för avhjälpande inom konsumentjuridiken, innebär att företaget kan vara skyldigt att åtgärda det aktuella felet. Det kan handla om att göra om tjänsten eller att betala ett skadestånd till konsumenten för något som gått sönder. Ett avhjälpande ska ske utan kostnad för konsumenten.
"Avhjälpande är den primära påföljden," förklarar Hanna Björkman. Det innebär att företaget har rätt att först försöka åtgärda och rätta till felet, även om kunden vill ha pengarna tillbaka.
"Endast om felet är allvarligt, eller om företaget inte kan åtgärda problemet på ett tillfredsställande sätt, kan det bli aktuellt med en hävning av köpet och återbetalning” säger Elin Envall.
Det kan även hända att prisavdrag appliceras efter en tvist, det innebär att konsumenten inte behöver betala hela det belopp som företaget begär, medan hävning innebär att konsumenten får tillbaka allt som betalats.
Om du som konsument ingår ett avtal via internet, kan också distansavtalslagen vara tillämplig, eller genom att någon från företaget kommit hem till konsumenten och parterna ingått ett avtal där. Enligt distansavtalslagen kan en konsument under vissa förhållanden ha rätt att ångra köpet, vilket betyder att man får tillbaka hela beloppet, oavsett om det finns något fel i tjänsten eller inte.
För företag som säljer tjänster online gäller därför att man måste ha korrekt information om ångerrätten, annars kan den förlängas med ett år vilket ger konsumenten lång tid att klaga.
“En tjänst kan ångras inom 14 dagar från det att den beställdes, men det finns många undantag från när ångerrätten är tillämplig", förklarar Elin Envall.
För att minska risken för konflikter vid köp av hushållsnära tjänster rekommenderar ARN att konsumenter är noggranna redan innan de anlitar ett företag.
Här är några viktiga saker att tänka på:
Granska företaget, läs omdömen och kontrollera eventuella klagomål.
Skriv avtal, se till att alla viktiga detaljer finns skriftligt.
Dokumentera arbetet, spara bilder, konversationer och kvitton.
Reagera snabbt, vänta inte för länge med att reklamera om något går fel.
Att följa ovan nämnda steg kan spara både tid och energi, och minska risken för otrevliga överraskningar.
Vad är det då som konsumenter oftast klagar på? Det är svårt att säga, enligt Hanna Björkman, eftersom ARN inte för statistik över exakt vilka problem som är vanligast inom städning, renovering eller flytt. Däremot kan man se att anmälningar inom dessa områden är vanligt förekommande
Eftersom ingen statistik finns på specifika klagomål, har vi tittat på vad som ofta orsakar tvister:
Otydliga avtal, vad som ingår i tjänsten framgår inte tillräckligt tydligt.
Missnöje med resultatet, kunden anser att arbetet är undermåligt, medan företaget hävdar att det är fackmässigt utfört.
Tidsramar och leverans, tjänsten blir inte klar i tid, eller levereras på ett annat sätt än kunden förväntat sig.
ARN betonar vikten av att ha tydliga skriftliga avtal för att undvika missförstånd. Att exempelvis ha en offert där detaljer som arbetets omfattning, material och pris finns specificerade kan vara avgörande om en tvist uppstår.
En av de vanligaste frågorna vid en tvist är: Hur bevisar man att en tjänst inte har utförts enligt avtal? Svaret är att det varierar från fall till fall.
"Det går inte att ge ett generellt svar på den frågan, det beror på omständigheterna i det enskilda fallet," säger Hanna Björkman. Men bevisning kan exempelvis bestå av bilder, besiktningsprotokoll eller annan dokumentation.
Elin Envall tillägger: "Parterna bör alltid tänka på att ingå ett skriftligt avtal, där det tydligt framgår vilken tjänst som ska utföras, när den ska utföras, eller vara slutförd, och vad priset för den ska vara”.
Om avtalet mellan parterna är tydligt minskar risken för tvister väldigt mycket. Skulle det under pågående tjänst uppstå ytterligare arbete som behövs, kan företaget informera konsumenten om detta via mejl eller SMS med prisuppgift och be att få ett skriftligt ok.
Ett angivet pris till en konsument ska alltid vara inklusive moms. “Muntliga avtal gäller men det är svårt att bevisa innehållet i dessa om parterna inte är överens om de” säger Elin Envall.
Den konsument som anser att resultatet av tjänsten avviker från vad som avtalats måste kunna bevisa detta, t.ex. genom att ta foton på resultatet eller kalla in en besiktningsman som konstaterar fel. Om delar av den avtalade tjänsten inte utförts alls kan det också vara bra att dokumentera direkt genom foton.
“Om tvisten däremot inte handlar om fel i tjänsten utan i stället om vilket pris anmälaren ska betala, så är det företaget som ska bevisa att det har rätt att ta betalt", berättar Elin Envall.
Det innebär att om du misstänker att en tjänst inte utförts korrekt, är det bra att dokumentera problemet direkt. Att ha skriftlig kommunikation med företaget, där eventuella klagomål och svar finns dokumenterade, kan också vara viktigt om ärendet senare behöver prövas.
Om du upptäcker fel i en tjänst du köpt, är det viktigt att agera snabbt. Enligt ARN måste en reklamation göras inom skälig tid från det att felet upptäcks.
Elin Envall berättar att ARN ibland ser att det i avtal gällande städtjänster, att det förekommer skrivningar som informerar konsumenten att de måste reklamera inom en ”städgaranti” på några dagar men sådana bestämmelser saknar helt lagstöd.
"Den som har reklamerat inom två månader har alltid reklamerat i tid," säger Hanna Björkman.Det innebär att om du är missnöjd med en tjänst, bör du kontakta företaget direkt och skriftligen framföra dina synpunkter. Att vänta för länge kan göra det svårare att få rätt i en eventuell tvist.
Att anlita någon för att ta hand om ditt hem, din flytt eller renovering ska kännas härligt, enkelt och tryggt. På Zimpelt gör vi just det, vi ser till att du slipper krångel och oväntade överraskningar. Med tydliga avtal, en egen projektledare och tusentals nöjda kunder i ryggen kan du känna dig säker på att jobbet blir gjort på rätt sätt.
Vill du ha smidig och professionell hjälp där du kan luta dig tillbaka? Då ska du höra av dig till oss, vi tar hand om resten!
Vi hjälper dig med städ-, flytt- och hantverkstjänster så att du kan fokusera på det du är bra på.